Alla inlägg under augusti 2008

Av Jessica - 31 augusti 2008 22:46

Nu sitter jag här halvt illamående. Jag gjorde slag i saken att äta nåt onyttigt! Vi hade inget färdigt hemma så jag gick bärsärkargång i skafferiet. Fanns inte så mkt kul, men en påse kokos hittade jag. Så det blev till att baka den gamla 80-tals favoriten "kokostoppar" som jag förövrigt nog inte har ätit sen 80-talet... Jag proppade i mig sånna tills jag vart spyfärdig. nu är jag redo för dieten! Imorrn ska vi till Ica maxi och shoppa. Då ska jag köpa en massa sånna bantargrejer. Har en tanke om att köra så här:

frukost: pulver

Lunch: ready to drink

Mellis:mealbar

Middag: pulver

kvällsmål: mealbar

Man ska ju äta 5 sånna där dietmål om dagen.  


Imorrn e det 2 veckor sen jag började skolan. Och jag mår så himla bra! Känner mig som en ny människa!

Jag älskar mina barn och att va mamma e fantastiskt, överlägset det bästa som hänt mig! Men sista året av min mammaledighet har det nästan varit för kämpigt ibland. Liam som varit på och slagits med alla barn hela tiden och Engla som velat amma dygnet runt kunde ibland bli för mycket. Jag tappade helt och hållet bort mig själv, gjorde INGET för min egen skull. Det resulterade i att jag jämt kände mig trött, grinig och sur. Och helt utan tålamod va jag!!!!!!! Nu e det som att vakna till liv igen :-). Jag får komma hemifrån, lära mig nåt för min egen skull, jag får va med vuxna människor som inte bara pratar om småbarn, jag får sakna mina kids så det värker i hjärtat! Jag längtar efter dom hela dagarna och sen på eftermiddagen när vi ses e jag bara lycklig hela tiden :-). Och mitt tålamod har blivit 1000 0000 gånger bättre, nu blir jag inte sur för minsta småsak. Och mer energi har jag! Förut kändes det som värsta projektet att gå till parken och leka, men nu med energi så e det superkul!  Så för min del har det verkligen varit nyttigt att komma hemifrån lite. Nu uppskattar jag allt på ett helt annat vis.


Liam och Engla, ni är mitt ALLT!!!! <3 <3 <3 (Och Erik kommer på andra plats, haha, evigt förpassad till andra platsen, men det är väl inte fy skam det heller? ;-)) 

Av Jessica - 31 augusti 2008 20:08

Även denna dag har känts stressig emellanåt. Vi va perfekt i tidsplaneringen i förmiddags! Dagens grej va ADELSÖ. Farmor hade bett alla att ta kl.13.00 färjan från Munsö. Bra tänkte vi, då kan vi åka förbi Eriks jobb och hämta upp lite kläder som vi beställt. Allt enligt tidsplan. Vi va t.o.m ute i så god tid att vi hann stanna och unna oss varsin chai latte (mums! kan jag rekommendera, fan va gott!). Men SEN gick det snett. Nu ska ni få höra, jag har inget lokalsinne och Erik har heller inget vidare lokalsinne, bra kombination va? Så vid kl.12 lämnade vi sthlm city för att bege oss till Bromma och sen vidare mot Drottningholm, Ekerö och så tillslut färjan. Vi har alltid kommit via södra länken när vi ska dit så nu vart det riktig snurr i huvudet på mig och Erik. Vi kom inte fram till Bromma hur fan vi än gjorde! Vi bara åkte runt och hamnade på samma ställe hela tiden, typ som i en skräckfilm, haha. Klockan hann bli ett och stressad ringde jag dom andra för att säga att vi skulle ta nästa färja. Eller hur, den missade vi oxå! P.g.a att våra lokalsinnen suger!!! En GPS i julklapp kanske? Fattar inte hur vi kom rätt tillslut... antar att vi körde runt så pass att vi bara råkade komma rätt. Gissa om det va dålig stämning i bilen ett tag där.

Pust, men en timma och 20 min försenade ramlade vi iaf in på släktmiddagen som redan hade börjat. Där satt alla med grillade lammkotletter i munnen och undrade vem tusan det va som kört bilen. Hehe, det va ju Erik :-D.

Resten av dagen va iaf mycket trevlig! Jag har varit duktig och inte ätit nåt onyttigt. Men ikväll funtar jag på att smälla i mig nåt riktigt gott bara för att jag förmodligen inte kommer göra det på ett tag sen.... 

Av Jessica - 30 augusti 2008 20:07

Jag hann tillslut i tid ändå :-). Mötte upp mina syrror och vi käkade underbart god sushi. På vägen till godisaffären efteråt så smet vi in en snabbis på h&m. Jag hittade en mysig kofta som jag slog till på. Vi har så jäkla kallt i vår klassrum i skolan, så varma koftor är en bra investering!

Utanför Jam Jam stod resten av vårt musikalsällskap och stampade, dom tyckte vi va sena, bara 15 min kvar till showen skulle börja. Vi plockade ihop vårt snask och begav oss till globen. Fick riktigt schyssta platser på parkett, man såg bra (förutom vissa tjockskallar i vägen, men så e det när man e kort som jag). Å gud va bra "mamma mia" musikalen va!!!! Allt va på engelska. Det va maffigt, riiiiktigt drag på scenen. Varje gång jag ser på sånt så önskar jag att det vore jag som födds med begåvningen att kunna sjunga och dansa, vilket roligt jobb det vore!!!! Man blev på riktig partyhumör i slutet då dom körde järnet på scen. En tanke som slog mig flera gånger under föreställning va att jäklar va många hits ABBA gjort! Helt otroligt!


Till något helt annat! Om en månad ska jag på bröllop. Min kära arbetskollega Linda ska äntligen gänga sig med sin Jeppe. Jag har funderat på det här med klänning... alla säger att jag borde ha samma som på förra bröllopet (se bild). Och efter lite fundering så verkar det inte som nån dum idé, jag har ju både väska, sjal och skor som matchar + att det inte kommer va samma gäster som på förra.

Det är min syster Denise´s klänning som hon e snäll och lånar ut. Jag bad henne ta me den idag så jag kan prova hur den fortfarande passar.... och det gjorde den inte! Fatta, för 3 månader sen, då jag hade klänningen sist så satt den perfekt. Nu hade jag fan problem att få igen blixtlåset och det "bloppade" sig i midjan. Jag fattar inte, jag tycker att jag faktiskt e ganska duktig med maten och rör på mig. Vad händer? Visste jag inte bättre skulle jag fasen tro jag e gravid. Men det är jag inte.

Nä, så nu har jag bestämt mig för att prova på pulverdiet i 2 veckor. Startar på måndag! Jag liksom bara måste komma i mina kläder igen! Jag vet att vissa (mamma t.ex.) tycker att jag e löjlig när jag tjatar om min vikt. Men grejen e att jag är inte nöjd, jag vet att det kan bli bättre! Och visst, jag är inte överviktig, har mest bara några enstaka kilon för mycket, men just därför vill jag ta tag i detta innan det är 30kg för mkt....

Så jag hoppas det blir en rivstart att komma igång genom att äta sån där nutrilett eller nåt. Sen när veckorna gått kan jag börja äta, men då nyttigt. Hoppas på att mitt äckligt störda sötsug kommer försvinna om jag kör pulver. Dock så vet jag att man måste ha sjuuuuukligt bra karaktär för att klara av detta... jag ska verkligen försöka. Ska tänka att det är så kort period! Bara jag inte kommer bli trött och så så jag inte orkar med skolan...

Av Jessica - 30 augusti 2008 12:47

Efter att ha varit mamma i snart 3 år så borde jag väl ha lärt mig hur lång tid allt tar med barn. Man måste vara ute i god tid för att hinna dit man ska.

Idag tyckte jag att tidschemat timade, men ändå står jag här och missade bussen som jag skulle ta för att möta upp dom andra och se "mamma mia". Suck. Just när vi skulle lämna huset så bajsade Liam och jag var tvungen att byta. Halvvägs till farfar och farmor (som ska va barnvakt) så glömde Liam en teckning han ritat och vi fick vända. Väl framme hos dom så märkte jag att min mobil nog fortfarande låg hemma i vardagsrummet.... bara att vända om igen. Nu kommer jag lite försent, men vad gör man? Jag har alltid varit en tidsoptimist, men får nog ändra på det!

Av Jessica - 29 augusti 2008 22:41

Jessi Holmer, minns du dessa skönheter till skor? ;-)


För ett tag sen rensade min mamma ur gamla grejer hemma hos pappa. Då  hittade hon dom här "to die for" ;-) platåpjucksen! Dom hade sina glansdagar runt 1997 om jag inte minns fel. Oj va kul jag haft med dom på fötterna :-) Vi har dansat och festat och fikat en heeeel del  tillsammans.

Och så långa och snygga mina tonårsben blev i dom. Det va tider det.... Nu är skorna förpassade in i förrådet, det som vi rensade ur förra veckan. Jag kan inte förmå mig att slänga dessa, groteska, fula ting. Vem vet? Kanske kommer det en dag senare i livet (iofs inte trovärdigt) då jag återigen kommer dansa natten lång i ett par blanka,vita lackplatå.... :-)

Av Jessica - 29 augusti 2008 18:44

Idag började jag skolan först efter lunch så jag och Erik hade en ledig förmiddag tillsammans medan barnen va på dagis. Vi begav oss till centrum :-D. Införskaffade överdragsbrallor till barnen att ha på dagis. Och jag köpte även en kofta, en stickad svart väst och två basic tröjor till mig själv. (Lägger in bild, dock med kass upplösning.) Jag känner mig så rik den här månaden, haha. Har ju studiestöd och studiebidrag numera och augusti månad så får man extra mkt pengar. Är man van att leva på skrala mammapenningen så känner man sig faktiskt rik nu :-)


Skönt med helg! Den är iofs helt uppbokad, men det är bara kul.

Av Jessica - 28 augusti 2008 21:46

Är just hemkommen från stan. Mamma Jessica har nämligen fått dispens från hemmet att ha lite egentid! Jag mötte upp mina underbara arbetskollegor (på mitt jobb som jag är tjänstledig ifrån) Anna och Linda. Vi gick till Kho Panang (stavas det så???) på söder och käkade. UUUnderbart god thai kycklingwok med casewnötter, grönsaker och chili. Till det drack vi Singah :-). Sen gick vi på bio och såg den omtalade SATC! Den va bra. Jag hade ju inte så höga förväntningar, men helt klart sevärd. En riktig feel good film! Enda dåliga va att jag blev så otroligt sugen på att shoppa massa nya fina kläder till mig själv. Och det har jag inte råd med... :-(


Idag har Engla sovit på dagis för första gången. Hon ville absolut inte sova i mörka vilorummet, utan hon sov i frökens famn (!) ute i myshörnan istället. E ju inte annat än att man blir lite sotis! Sist Engla sov i min famn va hon typ 7 månader... 


Imorse sov barnen länge, till kl.07.30 Vi hade jättebrottom till dagis.

Jag har bara hunnit träffa Liam och Engla en halvtimma idag eftersom jag åkte direkt till jobbet från skolan. Känns jättekonstigt, jag som e van att va med kidsen 24 timmar om dygnet! Nu saknar jag dom så att det värker i hjärtat. Har kikat på dom i sina sängar. Åhhhh, vilken kärlek man känner! Man blir alldeles lycklig och varm i kroppen när man ser två små grodor ligga och sussa så söt. Dom är så varma och mjuka och luktar gott. Och bäst av allt, dom är MINA! :-)

Liam och Engla, mamma ÄLSKAR er!!!!! 

Av Jessica - 27 augusti 2008 20:41

Måste säga att Erik är en exemplarisk hemmapappa! Bättre kan man inte önksa sig. Han har sån energi med barnen, han är som en frisk fläkt här hemma. Synd att det är han som tjänar mest, annars hade han nog fått varit pappaledig kanske hela hösten, men det har vi tyvärr inte råd me :-( speciellt inte nu när jag pluggar.


Men iaf, idag när Engla va på dagis gick Erik hem en stund (vi bor 3 min från dagiset). Jag hade sagt innan att han borde lägga sig och vila lite dom två timmarna. Men vad gör karln istället? Jo storstädar huset :-o. Kan man bli annat än glad när man sen kommer hem från skolan och allt e jättefint :-).

Och häromdan fick Erik ett ryck och fixade i tvättstugan. Det va en grej som vi segat ut på som han äntligen tog tag i och ordnade. Så idag när jag slutade redan 11.30 i skolan så hämtade vi Liam från dagis och på Eriks initiativ så åkte vi till ikea. Det är så att nu när han gjort om lite i tvättstugan så sa han att vi bara mååååste ha ett skåp där inne (ett sånt från golv till tak med dörr som man kan förvara tvättmedel och dyl i). Jag va inte sugen på ikea (förvånande, trodde aldrig att jag kunde tröttna på ikea) men följde ändå med. Vi tog ikea i Barkarby idag. Hehe, så jag kunde gå och kolla Polarn o pyrets outlet. Men det kunde jag besparat mig, fanns bara en massa skit där! Fula gamla grejer :-(.

Ikeavisiten blev sen shoppingen from HELL!!! Fy fasen för att va där med dagiströtta barn. Vi försökte göra besöket så roligt som möjligt för Liam och Engla. Vi åt i restaurangen (med glass till efterrätt), lekte länge på barnavdelningen, Liam fick gå lite fritt och Engla fick även som hon ville nämligen gå, gå och gå. Naturligtvis hållandes i mina händer så att jag inte kunde dra vagnen. Men mesta tiden gick åt att Liam och Engla skreeeek som stuckna grisar. Folk bara vände sig om och glodde. Och allt blev bara fel för att vi stressade! Hittade inte rätt grejer, tappade bort saker, när jag skulle betala va mitt ikea kreditkort försvunnet så jag fick betala med mitt vanliga kort. Utanför kassan surnade jag till och sa åt Erik att nu lämnar vi tillbaks allt igen! Kändes nämligen trist att behöva slänga ut massa pengar på ikea när vi inte har så mkt pengar (annat hade det varit om jag kunnat betalt med kreditkortet och avbetalat :-D haha) Så vi gick direkt till byte/återlämningsdisken. Haha, psykon, jag vet! Men då visade det sig att bara genom att visa mitt leg så kunde personalen i kassan ändra så att beloppet ist drogs från mitt ikeakort. Så vi fick våra grejer tillslut. Resan hem från Barkaby till Tyresö tog inte mindre än 2 timmar. Det va köööööööer! Vilken jäkla dag. Jag som trodde den skulle bli lugn.

Erik och barnen ligger och sover nu. Jag sitter och försöker hitta fakta på internet till ett redovisningsarbete imorrn. Fuck säger jag bara! Det finns inte ett skit. Jag har fastnat.

Nä, bäst jag slutar innan jag skitar ner för mycket i min blogg! 

Ovido - Quiz & Flashcards