Alla inlägg den 22 augusti 2008

Av Jessica - 22 augusti 2008 22:20

Måste bara göra ett tillägg! Idag sket jag fullständigt i allt vad äta rätt är. Så jag bakade en suuuupersmarrig Dumlekladdkaka *mums*. Men man måste verkligen va sötsugen när man ska äta den för den kan lätt kännas sliskig annars.


Men här kommer iaf recpetet så ni andra gottegrisar kan få smaka :-). Minns inte vem som gav mig receptet... kan det va du, Svinto78? :-)



Dumlekladdkaka

För 6-8 personer.


Ingredienser
100 g smör
1 påse dumlekolor (120g) eller dumle minibites
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

Gör så här
Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad ( gärna kokos) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min. Om du inte vill ha den så lös kan du med fördel göra den dagen innan eller att den får kallna helt.
Servera med lättvispad grädde.

(TIPS: Blir ännu mer dumle-smak om man drar ner 1 dl på sockret, samt minskar på kakaon med 1-2 msk )


Mat
Av Jessica - 22 augusti 2008 22:09

Fredag... Första veckan som studerande avklarad :-). Idag hade vi bara en sak på schemat med klassen: kubb! Och det verkade inte va så stort intresse för det, vi va inte så värst många som kom. Efter nån timma va det slut (mitt lag förlorade) och jag cyklade hem och åt min matsäck vid köksbordet. Erik va just klar med dagens inskolning. Det hade gått kanon! Han hade lämnat dagiset en halvtimma och hon va inte ledsen alls. Skönt att det hittills går som en idealisk inskolning :-).

Sen hämtade vi Liam, packade in snurrägget i bagageluckan och begav oss till ikea. Ägget reklamerade vi! Det går ju inte att ha ett snurrägg som går sönder när man snurrar med det.

Sen passade vi på att strosa lite i butikerna vid kungens kurva. Jag hittade en mysig höstjacka på hm. En svart lite längre med hög krage som man kan vika upp när det är kyligt. På Lindex köpte jag några grejer till kidsen. Engla fick två mönstrade bodys (yes, som ni kankse märkt så e jag torsk på mönster, tryck och färger på barnens kläder). Jag tog stl.92 i bodysarna och dom e mega STORA. Egentligen tycker jag att Engla e för gammal för att ha body, men det e bra nu till hösten när hon e ute och leker, glider inte upp i midjan. Och så fick hon ett par typ velourtights. När jag va på me&i partyt så fanns där EXAKT likadana som jag ville ha, men dom va typ 4ggr så dyra som dessa...

Liam köpte jag en monstertröja till. Han blev jätteglad.


Vi passade på att inviga nya vagnen. Det va bråk mellan barnen, BÅDA ville sitta i zappen, haha. Nyhetens behag?


Nu har Liam sprungit runt här hemma och letat efter sitt ägg. Han har liksom lyckats missa att vi baxade in det i bakluckan, släpade ut det och körde in det på ikea... Stackarn! Jag får leta vidare efter en bättre snurrfotölj!


Just det, jag va riktigt shoppingsugen idag så jag beställde ett namnsmycke från www.gobbit.se Ett sånt där med två brickor som barnens namn ska stå på. Hoppas det blir fint!

Ovido - Quiz & Flashcards