Alla inlägg under oktober 2008

Av Jessica - 11 oktober 2008 22:59

Dagen började med att jag fick sovmorgon :-), till 07.45 Ni som inte har barn tror väl inte era öron när ni hör att det räknas som sovmorgon, men så är det!


Vi stoooorstädade sen hela huset, härligt!

Efter det begav vi oss till eko stormarknad. Nu hade dom fått in OBH nordica leksaksköken för 399kr igen så vi slog till! :-) Köpte även en del andra grejer till Liam i 3 års present. Och så shoppade jag nya blommor till vardagsrummet och ljung till blomlådorna på framsidan.


På eftermiddagen kom Emelie och Martin över till oss med sin lilla gobit Elma! Oj vilken liten sötnos! Jag bar omkring på den lilla skruttan så mycket att Engla blev alldeles sotis, hihi.

När barnen somnat satt vi framför tv:n, åt lite godis och snackade skit. Jättetrevligt!!!

 

Frukost: latte

Lunch: En liten kycklingwrap med vatten

Middag: sallad med en bit av Emelies hemmagjorda fullkornspizza

Övrigt: Några nötter, lite godisar, cola light, latte.

Av Jessica - 10 oktober 2008 22:36

Vilken mysig kväll vi haft! Eller ja, det började inte så bra. Efter att jag hämtat barnen på dagis så började det blixtra för ögonen. Just det ja, MIGRÄN! Som tur va hade jag sånna där eeze (eller vad dom nu heter) hemma så jag proppade i mig 2st tabletter med en gång. Det hjälpte mot blixtrarna, dock så fortsatte domningar i fingrarna och huvudvärken. Som tur va kunde Erik gå lite tidigare från jobbet så jag överlevde :-).

Jag har märkt att jag varje månad några dagar innan mens åker på den där jävla migränen :-[ grrrr.


Men på kvällen då, vi lagade jättegod mat, kollade film och tog det lugnt, inte en läxa så långt ögat kunde nå! Jättemysigt!!!!!


Nu ska jag sussa.

Imorrn eftermiddag kommer Emelie o martin hit med sin lilla nykläckta bebis. Det ska bli myyyys att få gosa med den :-). Jag har rensat ut lite blandEnglas bebisklädersom Elma ska få låna :-) (om hon vill...)


Frukost: dinkelgröt, osötad äppelmos, vatten

Lunch: en fryst VV låda, vatten

Middag: sallad gjord på soltorkade tomater, ruccola, babyspenat, gurka, avokado, rödlök, champinjoner, oliver, alfalfagroddar, paprika och honungsgratinerad varm chevreost! Fy fabian va gott det va :-) cola light till det.

Övrigt: två små latte, ramlösa, lite smågodis (bad ;-))

Av Jessica - 10 oktober 2008 08:26

På fredagar börjar vi vanligtvis 12.30, men idag redan 9.45 p.g.a den där bajsredovisningen. Jag har nyss lämnat mina små på dagis och ska strax fixa iordning mig lite.


Kollade just in min  blond vs brun omröstning. 48 pers har röstat och 52,1% hejjar på blont och 47,9% på mörkt.... Det börjar bli dags att göra nåt åt åt trasslet. Fast måste nog vänta på ett litet skralt studiestöd först så jag kan betala för kalaset. Jag har nästan bestämt mig för att va ljus ett tag till... E nog enklast (mest praktiskt) utväxten syns inte så mycket. När jag va mörkhårig tycker jag att utväxten såg grå ut :-o.


Förresten, nån som vet vart i stockholm man kan få tag på leksakskök av märket OBH nordica? EKO stormarknad i Länna hade förut för 399kr, bra prist tycker jag! PÅ barnens hus kostar samma 699kr....


Tjingeling!

Av Jessica - 9 oktober 2008 21:06

Imorrn är sista dagen på den här veckan. Ja arbetsveckan alltså. Fy fan va skönt! Jag är grymt omotiverad och trött, huvudet värker och jag vill sova.


Jag längtar efter jul! Att få julpynta och ha det riktigt mysigt och hemtrevligt! Jag vill julbaka med kidsen, klä granen och titta på adventskalender.

Sen nån vecka tillbaks så har vi tänt ljus vid frukosten. Supermysigt! Vi äter ju redan vid 6-tiden och då e det kolmörkt ute så ett litet ljus förgyller. Liam och Engla längtar mest tills frukosten är över så de kan få hjälpas åt att blåsa ut ljuset (självklart under uppsikt av mig eller Erik).

Får se hur julrutinerna blir iår. Jag har iaf bestämt mig för att jag inte vill stressa på julafton. De andra åren har vi först varit med min familj och sen stressat hem på kvällen till Eriks familj. Det har blivit varken hackat eller malet (som mormor skulle ha sagt) så det får vi ändra på. Julklapparna har vi löst på ett bra sätt! Både i min och Eriks familj har vi bestämt så här: Var och en handlar något för 300kr. Sen läggs allt i en hög, vi drar lott och man får välja ett paket (inte sitt eget). Skitsmart grej, det blir liksom ett litet spänningsmoment + att man får ett paket att öppna utan att man måste lägga ner tusentals kronor och timmar på att hitta rätt grejer till alla. 


Sorry alla mina vänner för att jag e dålig på att kommentera i era bloggar eller svara på min gästbok på familjeliv.se. Jag tänker på er, men min tid räcker inte till längre :-(.


Puss o kram



Frukost: en halv Gi macka, lite latte

Lunch: Rester från middagen igår (kycklingfilé, rotsaker) vatten

Middag: en avokado, 3st morötter med lite olivolja och örtsalt, vatten

Övrigt: 3 rutor mörk choklad (gottegris som man e), några nötter, ett glas cola light, en liten latte.

Av Jessica - 8 oktober 2008 18:38

Som jag skrivit förr så tycker jag att vi har såååå mycket i skolan. Det e ju för fasen "bara" en uska utbildning och ändå känns det som att ribban ligger så högt. Jag har pratat med lite klasskompisar och många tycker precis som jag. Jag hinner inte med nåt annat än att plugga (ja, blogga en snabbis då ;-)). Varken träna, titta på tv, städa, ta det lugnt, NADA hinns me :-( Jag känner mig deppig.


Appropå skolan, imorse ringde jag min chef på jobbet för att jag vill ha intyg på att jag är ett bra vårdbiträde inför valideringen. Min chef vägrade eftersom hon aldrig sett mig i tjänst (min mammaledighet trädde i kraft innan hon anställdes). Istället tvingades jag till ett jävulskt detektivarbete innan jag hittade min förra chef. Tydligen bosatt i Skåne numera. Och värst va att det tog en bra tid innan hon ens mindes vem jag va. Bra intryck man måste ha gjort.... Tillslut fick hon iaf upp en bild av mig och hon lovar att fylla i pappren om jag skickar dom till henne. Tack!


Nu ska jag rita bajskorvar i olika bruna nyanser och skriva varför dom har just den färgen dom har... det är till en gruppredovisning om sänglägeskomplikationer.... Kul va? Min grupp åkte på att göra om eliminationen. BAJS! Efter det ska jag fortsätta med mitt arbete om höger,- och vänsterkammarsvikt. Om jag är vaken när det är klart så kanske jag sätter mig breve Erik i soffan och försöker va social.


Ätit: (känner mig fet som en gris, har kommit på att jag verkligen inte mår bra av att äta, jag gillar att banta. )

Frulle: naturdiet rtd lattesmak, lite vatten

Lunch: sallad med mozarella och parmaskinka. vatten och mellan latte (gjord på lättmjölk)

Middag: (och det va ingen liten portion, Engla proppade nämligen i mig mat hela tiden, skyller allt på henne ;-))kycklingfilé med ungsbakade rotsaker, vatten.

Övrigt: en nektarin, en banan, ytterligare en latte.

Av Jessica - 7 oktober 2008 21:32

Inte annat än att jag som en hel del andra e lite chockad att Elin, alias små fötterfamiljeliv.se är en helt påhittad person och historia :-o: Läste i Finnjonnasblogg och öronen ramlar ju nästan av!

Jag är inte helt insatt, men denna (sjuka) männsika påstår att hon  har haft två missfall i v.18, fått cerklage inopererat och sen att hon födde tvillingar i april i år. Hon har lagt ut bilder på sin blogg på "hennes" tvillingar och de barnen visar sig tillhöra ett par i USA. Igår påstod hon att ena tvillingflickan dog :-o (vilket inte stämmer eftersom flickan lever- i USA) Hon har tydligen skapat sig en egen gripande, påhittad livshistoria.  Men allt va alltså bara LUR! Fy fan för sånt! Sånna här grejer får en verkligen att stanna upp och tänka till, vad e det för en massa knäppa människor som finns ute i cybervärlden? Skrämmande!

Nu är iaf hennes blogg avstängd.



Av Jessica - 7 oktober 2008 18:35

Tack för gulliga, peppande kommentarer :-)

Idag känns det lite bättre, jag har nämligen fått veta att jag nog kan få dispens och validera praktiken. Om några veckor ska vi nämligen ha APU inom åldringsvården. Jag har jobbat med det till och från sen 2000 förutom sista tre åren då jag varit mammaledig. För att få validera (slippa) praktiken måste man egn ha jobbat minst 1 år som vårdbiträde under senaste 2 års perioden. Det jobbet e verkligen nåt jag kan så APU:n har känts lite som nåt "onödigt" att göra.

Nu, om jag slipper praktiken,så kanske jag får tid över att plugga massa eller ev jobba lite och tjäna pengar ist :-).


Nu sover barnen! Liam va så trött att han somnade på hallgolvet efter dagis :-o Engla e lite krångligare på kvällarna. Hon vill helst inte sova. Och vällingen som förr gjorde henne sömnig verkar ist ge mer energi *suck*.


Förresten, måste berätta, nu e det ombytta roller här hemma (aldrig kan man få en lugn stund). Förr slog Liam Engla heeeela dagarna. Nu har han slutat nästan helt och hållet med det och det är ist Engla som slår Liam heeeeela tiden! Skitjobbigt! Men Liam e så duktig och slår inte tillbaks. Istället skriker han nej eller ropar på oss.


Om exakt 1 månad fyller Liam 3 år. Min lilla bebis börjar ju bli riktigt stor!!! Får se va vi ska ha för olika slags kalas... Man måste ju va ute i god tid och bjuda folk för att nån ska kunna komma.


Mat:

Frukost: hallon/banan/passion smoothie på lätt vaniljyoghurt, vatten

Lunch: thaiwok på grönsaker och kykling, lite biff, cola light

Middag: en fryst viktväktarlåda (det enda jag hinner tillaga), vatten.

Övrigt: 2st små latte, en naturdiet snackbar, lite morötter med örtsalt, en satsumas.


Just det, idag kom Englas kavatskor som jag shoppade på Tradera. Skiiitfina, ser helt oanvända ut!

Av Jessica - 6 oktober 2008 22:09

Idag har jag känt mig lite vissen, haft frossa och så. Stannade hemma från skolan för att vila. Men ist har jag mest legat och pluggat, läst om arbetsmiljö och sånt kul *gäsp*.


Och jag har hamnat i nåt helvetiskt sug på ALLT! Jag e hungrig och sugen hela tiden. Skitjobbigt. Misstänker att det är den tiden i månaden... :-/


Ikväll hade Engla ingen lust att sova så hon va vaken till kl.21.15 den lille rackarn. Liam somnade så sött kl.19

Nu e det sängen för mig me. Tusan, jag har blivit så trött på sista tiden.

Idag va första gången som jag känner att skola- nä fy fan va jobbigt och rätt trist... Det som va så kul nyss. Jag e ju en person som tröttnar på allt väldigt fort, men nu tror jag mer att det handlar om att vi har extremt mkt hemstudier ( Helt puckat, om man går heltid i skolan, när ska man egn ha tid att plugga :-[ ) så jag känner mig stressad och tappar lusten för att plugga för att jag känner att jag inte hinner me. Liam och Engla tar all min tid och sen när dom sover e jag för trött för att få in nåt vettigt i skallen..

Å vad jag önskar att jag vore mammaledig igen! Jag saknar det redan. Nu har jag fått min dos av socialt eget liv, nu vill jag va hemma lite med kidsen igen! Så ni mammor som e hemma med era bar, NJUT!!!!


Ok, dagens matintag e jag inte heller nöjd över:

Frukost: latte, vatten

Lunch: Morötter, ärtor och tonfisk (med citronpepparsmak, jättegott faktiskt) vatten

Middag: (allt bra än så länge) en fryst viktväktarlåda, sallad,  vatten

Övrigt: (nu spårar det) 3 rutor mörk choklad, kinderäggs choklad, typ en halv påse malacos godis med 30% mindre socker i, 2 glas cola, solrosfrön, en hallon/banan/passion smoothie (gjord på lättyoghurt)


Den där menyn är jag inte stolt över :-(

Ovido - Quiz & Flashcards