Alla inlägg den 30 november 2008

Av Jessica - 30 november 2008 23:34

Nu ska jag bjucka på min mormors syster Harriets recept på lussebullar. Det är dom godaste jag smakat, jättesaftiga!


Saffransbröd

ca: 50st


100g margarin

1 liter mjölk

100g jäst

2tsk salt

1 msk socker

ca 3½ liter (ca 2kg) vetemjöl


2 påsar saffran

1 sockerbit

250g margarin

3dl socker

2 ägg

(300g russin)


Pensling: ägg. ev. pärlsocker (inte om ni frågar mig)


Gör så här:

 Smält matfettet och häll i mjölken. Värm ev degspadet ytterligare tills det är fingervarmt (37 grader).

Smula ner jästen i degbunken. Häll i lite av degspadet och rör om tills jästen är upplöst.

Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, och ungefär 2½ liter av mjölet. Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter.

Låt degen jäsa till dubbel storlek, tar ca 1 timme.

Stöt under tiden saffranet med en sockerbit i en mortel.

Rör matfettet poröst med sockret. Tillsätt saffranet och äggen.

Arbeta in saffransmeten i den uppjästa degen i bunken. (Tillsätt russinen)

Tillsätt resten av mjölet, men spar lite till knådningen.

Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda in resten av mjölet. Forma degen till bullar, lussekatter mm. Jäs brödet väl på plåt. Pensla sen med uppvispat ägg och strö ev pärlsocer över eller tryck i russin.

Grädda bullarna mitt i ugnen i 250 grader 5-8 min.


Lycka till!

Mat
Av Jessica - 30 november 2008 20:26

Just nu sitter jag och Erik och exprimenterar lite. Vi har nämligen tänkt vara så moderna att vi ska våga oss på att prova storhandla mat via nätet.... På www.mataffaren.se så kör coop hem mat och frakten kostar bara 85kr. Jag kan säga att för oss är det lätt värt det. Varje gång vi storhandlar är det en nära döden upplevelse som tar hela förmiddagen. Nu sitter man i lugn och ro o klickar i det man ska ha. Man har hela tiden koll på vad man e uppe i och man köper inte en massa onödigt (när jag o Erik e på ica maxi så har vi brännt 500 spänn på typ filmer, leksaker, musik osv redan innan vi kommit fram till maten). Jag tänkte att maten kanske skulle va extremt mkt dyrare om man beställer på det här viset, men jag tycker att det ligger på typ samma. Men man får ju hålla koll och kanske inte köpa det som är svinigt dyrt.

Dom leverrar imorrn o man får bestämma tid själv. Så jag ska avlägga rapport sen om det va bra eller dåligt att storhandla via nätet..... Hoppas det funkar bra, isf kommer vi tjäna maaaassa tid på att göra så här. Våra grannar kör ju på det här viset och dom e asnöjda!


tjingeling!

Av Jessica - 30 november 2008 19:01

Så va årets första advent här. Ute är all snön helt försvunnen och det är ca +5 grader (skönt tycker iofs jag, men synd om alla barn som inte får åka pulka).


Idag fick jag och Erik dispens från barnen för att kunna handla klart alla julklappar. Och va bra det gick. Varendaste lilla grej e införskaffad såsom:


* presenter till dagisfröknarna

*allt nya julpynt (bla. den mysiga, svarta, höga "konen", nya, svarta panelgardiner med tomtar- så där lagom "tomtiga", alla julblommor mm)

* alla barnens julklappar

* alla födelsedagspresenter till de sista som fyller iår (3st)

* 300kr julklappen ( Ny tradition i både min o Eriks familj är att de vuxna köper EN juklapp till ett värde av 300kr som ska passa vuxen kille eller tjej. Inte det lättaste men jag tycker jag och Erik hittade jäkligt bra grejer. Jag kan inte säga vad för jag vet att vissa i min familj gluttar in på min blogg i bland. Dock vet min mor vad jag köpt och hennes käft har en tendens att glappa, haha ;-))

*Ny fleecemorgonrock till mig (min gamla har jag haft sen i 7:an, den har jag slitit på och haft under 2st graviditeter så det va dags för ny)


Dessutom har jag nu fixat klart:

* så gott som alla julkort som ska skickas iväg

* Skickat in kort på Liam och Engla för förstoringar att sen rama in o ge bort till släkten

* Gjort en sån där almanacka på kidsen till farmor/farfar, mormor o morfar


Jag känner mig rätt i fas. Kan jag bara sätta fart o få klart mitt arbete i arbetsmiljön oxå så e jag helt på banan.


På julafton ska vi va hemma hos Eriks föräldrar (som bor 1 min från oss) och på juldagen firar vi med min familj hos farmor.

Dagen innan julfafton har vi som tradition att dom som vill i våra familjer får komma hem till oss på en uppesittakväll. Mysigt.


Ätit idag:

Frukost: 4 klunkar latte (fortf.. mätt sen gårdagen)

Lunch: ghaaa INTE bra, en gourmetrulle (som va jäkligt god) på vega baren, vatten

Middag: apelsin

Övrigt: 1 bit glutenfri kladdkaka, en lussebulle, lite glögg (vi va på 45 års kalas)


Nedan ser ni lite bilder från gårdagen.

Ovido - Quiz & Flashcards