Direktlänk till inlägg 7 december 2008

prosopagnosi?

Av Jessica - 7 december 2008 19:49

Ansiktsblindhet, prosopagnosi, jag tror på fullaste allvar att jag har en form av det! Fråga Erik, han tycker att jag är fullkommligt hopplös på att känna igen folk. Mina nära och kära, vänner och familj känner jag igen. Men värre e det med ex. grannar. Visst, står dom på sin baksida och grillar så känner jag igen dom, men stöter vi ihop nån annan stans så är det omöjligt för mig att känna igen :-o Är en person på "fel" plats och jag inte kan koppla ihop den med något så vet jag inte vem det är. Detta är faktiskt ett handikapp!


Vi har bott i vårt hus i 3 år nu och jag har ingen aning om vilka alla våra grannar e. De som har barn i Liam och Englas ålder har jag koll på men resten, nada. Det är PINSMT! Ses vi på vårt lokala lilla ica så vet jag inte vem det är jag hälsar på utan måste fråga Erik utanför och då väser han irriterar: "Men det va ju vår granne, skärp till dig!"


Det här gör att jag nog ofta kan uppfattas som nonchalant och otrevlig, men det är jag inte, jag bara känner inte igen....

Är vi på stan och går förbi en kändis så brukar alltid Erik kolla mig genom att fråga: "såg du vem det där va?"

Jag: "öh... nä? borde jag det?"

Erik: "JA, det va per gessle?".


Igår såg vi på dokumentären om Britney Spears (henne känner jag igen ;-))

Och helt plötsligt dyker en blond kvinna upp och snackar. Så jag säger: Och vem fasen är det där nu då?

Erik glor på mig och säger: "Men hallå, det är ju MADONNA!!!!"

Så dåligt ansiktsminne har jag :-o


Ser vi på en film där karaktärerna har samma frisyr, hårfärg osv så kan jag inte veta vem som är vem utan måste fråga Erik heeeela tiden.


Björn och Benny i ABBA? Det är väl samma person??? 


Förra veckan när jag va på friskis o svettis så råkade jag visst glömma låsa toadörren *ooops* och in rusar en kvinna när jag sitter och kissar. Hon blev generad och stäger dörren. Jag tänkte att nu fasen ska jag memorera hennes ansikte (blond, hårspänne, snedlugg och allt va det va) och fälla nån rolig kommentar när jag ser henne efteråt. När jag kommer ut från toan ser jag massa blonda kvinnor med hårspänne. Hm... vem tusan va det nu då som hälsade på inne hos mig??? En av dom tittade hastigt bort när jag sökte ögonkontakt, kanske va det hon???? Jag går vidare ut i gymmet, blonda tjejer, nån av dom kanske? Vad fan vet jag, ingen aning, ansiktsblind är inte lätt att va.

Nån som vill ha mig som ögonvittne i rätten? Skulle inte tro det.


Handikapp va ordet!

 
 
Therese med Anton och Wilmer

Therese med Anton och Wilmer

7 december 2008 20:19

Kan inte låta bli att skratta men jag känner så igen mig. Jag och Robban kollade på film i går och jag fick fråga honom hela tiden om vem som var vem och vilka det är.
För varje fråga blir svaret mer och mer irriterat ;)
Sen hejar folk på mig som jag inte har en aning om. Alla tanter och farbröder ser likadana ut och som du säger, vilka är mina grannar? haha

http://tessan80.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jessie

7 december 2008 21:40

haha jag lider också av det där, och det blir bara värre med åren.. jag driver alla till vansinne genom att aldrig fatta vem som är vem av al pacino och robert de niro.. och björn och benny _är_ väl samma person?) :)

 
Mona

Mona

8 december 2008 06:51

lite kul var det att läsa :) men vet du, vi har snart bott i vårt hus i 5 år och jag vet fortfarande inte vilka alla grannar är men Dennis hälsar på alla...

på tal om Björn och Benny, tror du ens deras föräldrar se skillnad?=!!

kramar

http://mittimittliv.bloggagratis.se

 
Cissi

Cissi

8 december 2008 08:48

Hah vilket roligt inlägg, det låter PRECIS som min sambo. Fan va trött man kan bli på det alltså :)

Men det kan ju inte vara skoj att ha det så jämt :)
Jag har det tvärtom, jag memorerar ALLA och ALLAS ansikten det är så jobbigt för ingen vet vem jag är när jag hälsar och jag kanske hälsar för att jag pratat ett ord med den människan för FLERA år sedan, så Anders säger till mig att jag är störd på det viset hahahaaha :)

http://cisan.bloggagratis.se

 
Sandra

Sandra

8 december 2008 23:23

Jag är likadan!Fattar inte varför jag aldrig kan känna igen folk!Pinsamt ju...:-)
Kram

http://www.lillapingvin.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 9 augusti 2009 23:30

jag skrev här! Kollade besöksstatistiken och nu har denna blogg fler besökare än den nånsin hade när jag skrev aktivt, haha. otroligt. Nästan så man blir lite sugen att blogga här igen ;-)   pöss på er ...

Av Jessica - 20 februari 2009 09:14

Jag har länge funderat på att byta blogg och nu är det gjort :-) den här bloggagratis har många nackdelar enligt mig! Dels så ser man inte IP nummer (har jag inte hittat iaf) man kan inte välja att skippa att synas på google osv, man kan inte låsa bl...

Av Jessica - 18 februari 2009 23:13

Å jag är på hugget ikväll, tredje inklägget :-D Måste bara skriva att sticka i (lös)armar idag, det va verkligen min grej. Inte för att jag va bra på det, min lärare vart t.o.m. rädd för mig för att jag hanterade kanylen vårdslöst, men det va kul. El...

Av Jessica - 18 februari 2009 22:42

Som vanligt ställer jag snällt upp på det jag blir utmanad :-D. Idag är det Klara som utmanar mig.   Regler : Berätta sju personliga sanningar om dig själv Utmana sju personer (eller så många du vill)Skriv ett medelande i de sju personernas bloggar...

Av Jessica - 18 februari 2009 22:35

tills våren e här. Iallafall om man får tro tidningen metro. Enligt dom så kommer våren till stockholmsregionen mellan 20-25 mars. Skåne har det väldigt bra för där blir det tydligen vår redan 15-20 februari (Jag funderar starkt på att flytta dit för...

Ovido - Quiz & Flashcards