Alla inlägg den 6 december 2008

Av Jessica - 6 december 2008 18:09

Vilken grå och trist regnig dag. Som alla andra dagar varit på sista tiden.

Hur roar man då kidsen en sån här dag? Tanken var först att baka lussekatter, men det föll på att vi saknade jäst och saffran. Rätt viktiga ingredienser när man ska baka lussekatter. Ingen (läs Erik) orkade cykla till ica heller och köpa det så då kom jag på att vi kan ju klä granen istället. Ja ni läste rätt :-).

I min uppväxt e jag van vid att man:

1) köper granen tre dagar innan julafton

2) Klär den dagen innan julafton

3) Låter den barra fram till tjugonde knut.


Den traditionen vill jag inte föra vidare. I min familj gör vi så här:

1) Plastgran- never ever riktig gran i mitt hus (vet ni hur mkt insekter en riktig gran drar me sig in som vaknar till liv i värmen?)

2) klär den så fort som möjligt så man kan njuta av den enda fram till jul.

3) ALLA julgrejer ska va undanplockade till nyår för då e jag så less på julen! Jag tänker så att efter julhelgen så e det över och då vill man inte se en enda tomte på ett helt år.


Julgranspåklädningen gick... sådär. Barnen va som galna! Liam satte varenda kula på samma gren samtidigt som Engla jobbade med att dra ner kulorna och slänga iväg dom- Suck. Får se hur länge granen får stå. En andra grej är färgen på kulorna... Dom e inte fina. Att klä en gran med barn kan det bli annat än nästan smärtsamt fult? Vår gran innehåller brun/bronsiga, silvriga och blåa kulor....


Kalas har vi hunnit med oxå! Liam va helt feberfri i morse, bara hostig, så han va kalasredo. Dom hade skitkul på barn och buslandet och Erik säger att nästa år gör vi LÄTT samma grej!

Jag och Engla hade mys på Novas prinsesspartaj. Nu e barnen trötta och ska strax nattas, sen kan man få luta sig tillbaks och pusta ut.

Ovido - Quiz & Flashcards