Alla inlägg den 16 december 2008

Av Jessica - 16 december 2008 21:28

Vi har börjat med ny rutin här hemma, att turas om att natta. Ena dan nattar Erik Engla och jag Liam och nästa dag tvärtom. Förut har en av oss nattat båda i vår säng, men nu e det dags att lära sig att somna i varsin säng i eget rum!

Idag va det min tur att natta Liam. Innan vi släcker lampan så tar jag fram ett gosedjurs lejon och säger:

Vill du sova med den här?

Liam: Nä, jag vill ha kaninen.

Jag: Jag vet inte vart kaninen är... Men lejonet e ju jättebra. Det är ju samma som din pyjamas (Liam hade en tigerrandig pyjamas).

Liam(tittar skeptiskt på mig): Men mamma, det är inte samma. Du har fel. Det där är ett lejon och det här e en tiger (pekar på sin pyjamas). Du sa fel. Och så skrattade han länge och upprepade att jag har fel.


Och jag visste ju mkt väl att jag hade fel, men jag försökte ju bara va lite smart och låtsas som att tiger och lejon är samma. Dumt, för Liam e mkt smartare än man tror! Jag blir förvånad ibland över vissa saker som han kan.

T.ex så sa han hela sin adress häromdan. Fattar inte vem som lärt han den...


ätit:

frukost: 2st knäckemackor, latte

Lunch: en lussebulle, vatten

Middag: kycklingpasta, ett glas julmust

Övrigt: lyssna på det här en kopp varm choklad med vispgrädde + spetsad med whisky (som jag hatar, men va mest för förkylningen skull ;-))

Av Jessica - 16 december 2008 21:18

Jag har varit helt sänkt under dagen. På eftermiddagen satt jag på en stol och lagade till middagen, en kycklingpasta som jag ska lägga ut recept på nån dag. Mamma och Erik kom hem runt tre och vi begav oss till dagis. Först hade Englas avdelning luciatåg. Och guuuud så söta dom va! 8st 1½ åringar som tultade fram som nissar, pepparkakor o tärnor. Jag fick en liten tår i ögonvrån, min fina lilla tjej! Och barnen va såååå duktiga! Jag va HELT bergis innan att Engla skulle springa direkt fram till oss och inte vilja va med i nåt luciatåg, men hon stod så snällt där framme. När det va klart där va det bara att sätta på sig varma kläder och bege sig ut på gården där Liams avdelning skulle lussa. Det va jättefint med massa maschaller vid berget och på marken. Och så kom barnen! Min söta lilla pojke höll fröken i handen. Han gick i mössa och overall (med pepparkaksdräkten innanför...). När tåget gått en bit så bryter Liam ut i HYSTERISKT gråt!!! Fröken ser stressad ut, lyfter upp liam och tittar desperat efter mig och Erik. Vi ser henne och går fram och tar emot Liam. Han är helt otröstlig :-(. Vi får avvika och gå hem ist för det enda Liam skriker är: Jag vill heeeem, jag vill heeeeem. Så vi tar med oss barnens mormor hem och äter pasta med kycklingsås! När Liam lagt sig på kvällen sa han: Imorrn ska vi inte ha luciatåg. Imorrn e det vanlig dag på dagis. Då blir jag glad. Jag tycker inte om luciatåg.

Å snutte!




Av Jessica - 16 december 2008 08:30

Igår kväll va det min tur att va så sjuk att jag va döende (annars e det mest Erik som brukar må såååå dåligt när han e sjuk ;-)). Jag hade feber, helt täppt i näsan och ett jäkla tryck över huvudet och bihålorna.

Jag mår fortfarande kasst så stannar hemma idag me. Mitt lukt och smaksinne försvann igår. Jag har märkt att det nästan alltid blir så när jag använder nässpray. Men iaf, det e inge kul att äta när man inte känner smaken så därför har jag inte ätit så mkt. Ingen aptit har jag heller för den delen :-o (då förstår ni att jag mått dåligt ;-))

I eftermiddag ska barnen ha luciatåg på dagis så dit ska jag pallra mig. Först ska vi till Englas avdelning. Hon ska va tärna. Sen ska vi ut på gården där Liams avdelning kommer sjunga. Liam ska va pepparkaksgubbe. Men han kommer väl mest se ut som en liten michellin pepparkaksgubbe eftersom dom kläderna ska sitta ovanpå overllen...


åt igår:

Frukost: ½ latte, vatten

Lunch: 2 glas vatten, stekta grönsaker med tonfisk

Middag: en apelsin, vatten

Ovido - Quiz & Flashcards