Direktlänk till inlägg 1 februari 2009

Explosiva barn!

Av Jessica - 1 februari 2009 09:40

Å denna bok "Explosiva barn" av Ross W Greene är min BIBEL! Som Erik sa igår, den här boken speglar vårt liv!


Den beskriver allt så bra! Den hjälper till att lära ut hur man hanterar barn med svårhanterliga beteenden, sk. oflexibla- explosiva barn (dvs. barn som t.ex har svårt att byta mönster, miljöer och aktiviteter samt får explosiva vredesutbrott för minsta lilla).

Författaren lär ut hur man kan hjälpa barnet till det bästa för att situationer ska bli hanterbara. 


Författaren ger många konkreta exempel ur verkligeheten och har massa bra "verktyg" för hur vardagen ska fungera bättre. Ett bra tips är att sortera allt i "korgar". Enkelt förklarat så betyder det att man har tre korgar: A, B och C.

*I korg A sorterar man sånna beteenden som man tycker det är värt att  sätta igång och uthärda ett utbrott för. Säkerhetsgrejer tillhör den här korgen. Farliga beteenden , sånt som kan skada andra eller barnet själv är inte förhandlingsbara och därför är de värda att genomlida ett utbrott för. 


*I korg B sorteras såna beteenden som man bestämt är viktiga, man inte är beredd att sätta igång ett utbrott för. Här ska man ist försöka kompromissa med barnet. att ge och ta, gå halva vägen var (så gott det går)

kan i många fall förhindra ett totalt utbrott.


*I korg C ligger beteenden som man inte ens nämner längre, än mindre startar ett utbrott för. Här ligger de mål och beteenden som en gång i tiden kanske prioriterades högt ( sånna beteenden som föräldrar till "vanliga" barn prioriterar högt). Ett exempel kan vara att ha vantar på vintern. Om barnet inte vill ha det och om man som förälder fortsätter tvinga på den vantar för att det är -10 grader så skapar man ett "onödigt" utbrott, för barnet kommer nämligen inte frysa ihjäl om man låter det gå utan vantar, det säger själv till efter ett tag när de märker att det är för kallt.


Det står hur mkt som helst om korgarna i boken, väl beskrivet och mass aolika tips.

 Att tänka i "korgar" hjälper oss otroligt mkt att sortera Liams olika situationer. Vilka grejer är värda att "fightas" för? Att välja sina konflikter är oerhört viktigT! Sånna grejer som andra föräldrar tjatar på sina barn om och blir arga på dom för låter kanske jag och Erik helt enkelt rinna av utan att blinka ens. Vi har andra grejer att jobba med. 


Att läsa boken är många gånger som att läsa vårt liv och det känns oerhört skönt! Någon mer som har ett extra krävande barn som läst boken? Vad tycker ni isf om den?? 


 
 
Cissi

Cissi

1 februari 2009 12:43

Det låter toppen att ha hittat en bok ni ha läsa tillsammans och ha nytta av, tänk va det kan underlätta för både er o Liam :=)

Kram på er alla!

http://cisan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 9 augusti 2009 23:30

jag skrev här! Kollade besöksstatistiken och nu har denna blogg fler besökare än den nånsin hade när jag skrev aktivt, haha. otroligt. Nästan så man blir lite sugen att blogga här igen ;-)   pöss på er ...

Av Jessica - 20 februari 2009 09:14

Jag har länge funderat på att byta blogg och nu är det gjort :-) den här bloggagratis har många nackdelar enligt mig! Dels så ser man inte IP nummer (har jag inte hittat iaf) man kan inte välja att skippa att synas på google osv, man kan inte låsa bl...

Av Jessica - 18 februari 2009 23:13

Å jag är på hugget ikväll, tredje inklägget :-D Måste bara skriva att sticka i (lös)armar idag, det va verkligen min grej. Inte för att jag va bra på det, min lärare vart t.o.m. rädd för mig för att jag hanterade kanylen vårdslöst, men det va kul. El...

Av Jessica - 18 februari 2009 22:42

Som vanligt ställer jag snällt upp på det jag blir utmanad :-D. Idag är det Klara som utmanar mig.   Regler : Berätta sju personliga sanningar om dig själv Utmana sju personer (eller så många du vill)Skriv ett medelande i de sju personernas bloggar...

Av Jessica - 18 februari 2009 22:35

tills våren e här. Iallafall om man får tro tidningen metro. Enligt dom så kommer våren till stockholmsregionen mellan 20-25 mars. Skåne har det väldigt bra för där blir det tydligen vår redan 15-20 februari (Jag funderar starkt på att flytta dit för...

Ovido - Quiz & Flashcards